الأربعاء، 16 يونيو 2010

الجزء الثاني من الدرس الثاني: تكوين و تحليل وسم الكلمات المفتاحية و وصف الصفحة


نشوف بقى نتيجة تحليل الصفحة اللي كتبنا عنوانها دلوقتي ... أول مربع عندك فيه بيانات سريعة عن السيرفر اللي عليه الصفحة دي ... و آدي وسم الـ http-equiv الـ Content Type و الـ Charset زي ماحنا شايفين في أول البيانات المعروضة ... بعد كده هنلاقي أوسمة الميتا المهمة اللي كلامنها عليها دلوقتي الـ Title و الـ Description و الـ Keywords و الـ Robots و كمان الـ Author ... و تحليل الأوسمة دي تحت هنا ... الـ Title 40 حرف متوافق بنسبة 100% ... الـ Description مكتوب قصاده Found no description meta tag مفيش وسم Description أصلاً ... الـ Keywords مش كاتب عنها حاجة لأن الوسم مش موجود في الصفحة برده ... الـ Robots 12 حرف و الـ Author 21 حرف

بعد كده هنلاقي بيانات تانية زي حجم الصفحة 23,313 كيلوبايت و سرعة تحميلها أقل من ثانية واحدة ... و هنا كاتبلنا طريقة ظهور الصفحة كنتيجة من نتايج صفحة البحث زي ما شفنا في أول الفيديو ... بعد كده هنلاقي في المربع ده ... الكلمات الموجودة في روابط نصية في الصفحة ... و عدد مرات ظهورها ... المربع اللي بعده ... هنلاقي الكلمات الموجودة في وصف الصور و عدد مرات ظهورها ... كود أي صورة بيحتوي على رمز الـ alt ... و النص المكتوب في رمز الـ alt اللي يعتبر اسم الصورة أو وصف مختصر ليها ... مهم جداً لمحركات البحث و بيتحسب من ضمن محتوى الصفحة و ممكن تاخد منه كلمات مفتاحية ليها

بعد كده هنلاقي أهم مربع و اللي هيعتمد عليه شغلنا كله دلوقتي ... و هوه قايمة بجميع الكلمات الموجودة في الصفحة ... و جنب كل كلمة عدد مرات ظهورها و الـ Keyword Density الخاصة بيها محسوبة و جاهزة ... شوفتو الموضوع سهل ازاي ان شاء الله ... و القايمة دي متقسمة لتلات أعمدة ... العمود اللي عالشمال فيه الكلمات الفردية ... و اللي في النص الكلمات الثنائية يعني اللي بتتكون من كلمتين ... و العمود اللي عاليمين فيه الكلمات الثلاثية ... و كل نوع من التلات أنواع من الكلمات لازم يكون موجود في الكلمات المفتاحية الخاصة بالصفحة

بعد كده مربع الروابط أو اللينكات الموجودة في الصفحة ... و لازم ماتزودش عن 100 لينك في الصفحة عشان تكون اسمها Robot Friendly أو صفحة صديقة لروبوتات محركات البحث ... و آخر مربع فيه باقي أوسمة الميتا و بيانات تانية زيادة متهمناش دلوقتي

نرجع بقى لقايمة الكلمات و التلات أعمدة و نشوف هنطلَع منها الكلمات المفتاحية ازاي ... عشان نعرف اللي احنا هنعمله صح و للا غلط لازم نحدد احنا عاوزين نعمل ايه الأول ... دلوقتي عندنا شرطين لازم نحققهم في كل كلمة من الكلمات اللي هنختارها ... الأول ... الكلمة لازم تكون ليها علاقة بالموضوع اللي بتتكلم عنه الصفحة ... و التاني ... الكلمة لازم تكون مهمة بالنسبة لمحرك البحث زي ما شرحنا من شوية ... بمعنى ان الكلمة ممكن تكون متكررة كتير في الصفحة و ليها Keyword Density عالي يعني مهمة بالنسبة لمحركات البحث ... لكن ملهاش علاقة بالموضوع الرئيسي اللي الصفحة بتتكلم عنه ... زي مثلاً كلمة more info ... متكررة 5 مرات و الـ Keyword Density بتاعها 1.26% ... من أعلى النسب الموجودة بين كلمات الصفحة ... لكن ملهاش علاقة بموضوع الصفحة الرئيسي ... في الحالة دي هنستبعدها من الكمات المفتاحية طبعاً ... الخلاصة اننا هنفضل كل كلمة عن التانية من خلال العاملين دول بشرط ان الكلمة اللي ملهاش علاقة بموضوع الصفحة هنستبعدها من البداية.

و نطبق الكلام ده عملي على الصفحة اللي كتبنا عنوانها في الموقع ... الصفحة دي عبارة عن قايمة لمجموعة مقالات بتتكلم عن رفع الروح المعنوية و الثقة بالنفس ... لازم جداً نعرف الموضوع الرئيسي للصفحة عشان نقدر نحدد الكلمات المفتاحية اللي ليها علاقة بيه ... دلوقتي هنروح لموقع تحليل الميتا و ... نفتح ملف تكست فاضي ... و نبص على القايمة ... هنلاقي في أول القايمة الكلمات اللي ليها Keyword Density عالي زي article read edited ... كل دول ملهمش لازمة لأن ملهمش علاقة بموضوع الصفحة ... أول كلمة هتقابلنا ليها Keyword Density عالي و ليها علاقة بالموضوع هيا depression بمعنى اكتئاب ... هننسخها و نحطها في ملف التكست ... و نرجع نكمل ... تاني كلمة هنلاقيها anxiety بمعنى انزعاج هننسخها برده و نكمل ... هنلاقي mental بمعنى ذهني أو عقلي ... هنكمل بالطريقة دي لغاية ما نختار جميع الكلمات الموجودة في العمود الأول كامل ... و بعد كده ندخل على العمود التاني و التالت لغاية ما نجمع أفضل الكلمات اللي ينطبق عليهم الشرطين اللي قلناهم ... و نمسك ملف التكست اللي فيه الكلمات و نبدأ نصفيها ... ليه ... لأن انت مقيد بـ 20 كلمة مفتاحية بس ... يعني الموضوع مش مفتوح لأي عدد من الكلمات ... رغم ان عدد الكلمات المفتاحية ده متفاوت يعني ممكن محركات تقبل 20 و محركات تانية تقبل 25 أو 30 كلمة ... لكن "خير الكلام ما قل و دل" بالظبط الحكمة دي تنطبق على وسم الكلمات المفتاحية ... هنهتم في تصفية الكلمات هنا بتطبيق الشرط التاني "الكلمات اللي ليها علاقة أكبر بموضوع الصفحة" ... لأن الشرط الأول "أهمية الكلمات بالنسبة لمحرك البحث" منطبق عليها كلها ... يعني هنستبعد أقل الكلمات ليها علاقة بالموضوع ... و هتكون النتيجة في النهاية كده.

بكده نكون اخترنا Keywords ... و بنفس الطريقة هنختار الـdescription لكن مع الفرق ان الكلمات المفتاحية بتتكون من كلمات متفرقة و بين كل كلمة و التانية فاصة أو Coma مع الأخذ في الاعتبار ان الكلمات دي ممكن تكون ثنائية أو ثلاثية زي ما شفنا ... لكن الـdescription بيكون عبارة عن جملة مفيدة مش بس كلمات مرصوصة جنب بعضها ... يعني هنكون جملة مفيدة من الكلمات اللي بينطبق عليها الشرطين اللي على أساسهم اخترنا الـ Keywords و ده سهل جداً و لو طبقناه عندنا هنا ممكن يكون كده ... و بكده نكون جهزنا الـ Keywords و الـ description.

طيب ... نفتح برنامج تحرير الـ html اللي بنستخدمه زي الـ Expression Web أو الـ Dreamweaver أو حتى برنامج الـ Notepad و نبدأ نضيف Keywords و الـ description اللي جهزناهم في مكانهم الصفحة ... و نرفع الصفحة على السيرفر بأي برنامج FTP ... و نروح لموقع SeoCentro.Com نشوف نتيجة اللي احنا عملناه ... هنلاقي النتيجة جميلة جداً ... آدي الـ Title ... 40 حرف ... متوافق بنسبة 100% زي ما هوه ... الـ Description ... 151 حرف ... متوافق بنسبة 100% ... الـ Keywords 272 حرف و 20 كلمة ... متوافقة بنسبة 100% ... نتيجة تحليل رائعة ... و بكده تكون وفقت الصفحة مع محركات البحث و في انتظار أرشفتها من الروبوتات ...

طيب ... احنا كده خلصنا ؟ و عملنا كل حاجة ؟ لا طبعاً ... لسه خطوات تانية لازم نكملها ... الدرس ده كده انتهى و هتكلم في الدرس اللي جاي على آخر أهم الأوسمة الـ Robots بالإضافة لموضوع جديد متعلق بالوسم ده و هوه الـ Sitemaps اللي بتوفر كتير جداً من الوقت عليك و على محركات البحث لأشفة موقعك

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مواقع صديقة