الأربعاء، 16 يونيو 2010

الجزء الأول من الدرس الثاني: تكوين و تحليل وسم الكلمات المفتاحية و وصف الصفحة

بسم الله الرحمن الرحيم



أهلاً بيكو مرة تانية ...

في الفيديو اللي فات ... اتكلمنا عن أهمية أوسمة الميتا في رفع مستوى المواقع بالنسبة لمحركات البحث ... و اتكلمنا عن أهمية محركات البحث في نشر المواقع و زيادة عدد الزوار ليها ... و عملنا مقدمة بسيطة عرّفنا فيها أشهر أوسمة الميتا المعروفة ... و فاضلنا أهم أربع أوسمة ... و قلنا هنتكلم عنهم باستفاضة شوية في الفيديو ده و هما ... الـ Title و الـ Keywords و الـ Description و الـ Robots.

و قبل ما نتكلم عن أي وسم ... هنشوف الأول ازاي محرك البحث ... و ليكن مثلاً Google ... بيظهر الموقع كنتيجة من نتايج البحث لما نعمل بحث عن كلمة أو موضوع معين ... هنفتح الـ Browser و نعمل بحث عن كلمة معينة و لتكن Arabsat Online و نشوف النتايج ... هنلاقي النتيجة دي مثلاً بتتكون من ثلاث أجزاء ... اسم الصفحة ... و تحته وصف مختصر ليها ... و تحته اللينك أو الرابط اللي بيؤدي للصفحة ... بالنسبة لاسم الصفحة ده بيكون عبارة عن وسم الـ Title اللي انت كاتبه بالظبط في صفحتك ... أما الوصف المختصر ... ممكن يختلف عن وسم الـ Description اللي في الصفحة ... و بيكون عبارة عن جزء من النص اللي موجود فعلاً في الصفحة ... و غالباً بيكون الجزء الأول من أول فقرة موجودة في الصفحة ... و بالتالي نقدر نحدد الوصف ده بطريقة إضافية غير أوسمة الميتا ... ببساطة حط الوصف اللي انت عاوزه في أول نصوص الصفحة ... يعني لو بصينا للوصف ده و فتحنا الصفحة هنلاقي نفس النص موجود في بدايتها.

طيب ... أسهل وسم من الأوسمة اللي معانا النهاردة هو وسم الـ Title ... ببساطة أي مقال أو موضوع أو حتى فيديو في الصفحة بيكون ليه عنوان ... كل اللي عليك انك تنسخ العنوان الرئيسي اللي موجود في الصفحة و تحطه في الـ Content الخاص بوسم الـ Title ... و ممكن تضيف جنبه اسم الموقع الرئيسي أو الدومين الخاص بالموقع على حسب انت عاوز محرك البحث يعرف موقعك ازاي ... بالـ Title بتاعه وللا بالدومين الخاص بيه ... بمعنى ... فيه مواقع بيكون الـ Title بتاعها هوه نفسه الدومين الخاص بيها ... زي YouTube و Twitter و Flicker و Facebook و غيرهم ... طيب ازاي المواقع دي اسمها انتشر في محركات البحث بنفس اسم الدومين الخاص بيها ... الإجابة بسبب وسم الـ Title ... هنلاقي الـ Title بتاع كل صفحة في أي موقع من دول بيحتوي على اسم الموقع ... و لما نشوف مثلاً صفحة New2SEO على الـ Facebook ... هنلاقي اسم الصفحة مكتوب جنبه كلمة Facebook زي ماحنا شايفين.

من أهم الأخطاء الشايعة في وسم الـ Title اللي مش لازم نقع فيها ... تكرار وسم الـ Title نفسه في أكتر من صفحة و ده من أخطر الأخطاء ... لأن في الحالة دي ثقة محرك البحث في موقعك بتقل جداً و ده بيأثر على مستوى موقعك في نتايج البحث الخاصة بيه ... و موضوع عدم التكرار ده قاعدة ثابته في كل الأوسمة اللي معانا النهاردة.

ندخل بأه دلوقتي على وسم الـ Description و الـ Keywords ... و هشرحهم مع بعض لأنهم متشابهين جداً في طريقة كتابتهم و وظيفتهم في الصفحة و أهميتهم بالنسبة لمحركات البحث ... لكن عشان نعرف مين أهم ... طبعاً وسم الـ Keywords أهم و أقوى ... لكن ده ميمنعش ان وسم الـ Description مهم برده.

طيب ... وسم الـ Keywords بيتكون من ايه ؟ ... ببساطة بيتكون من أهم الكلمات الموجودة في الصفحة.

طيب ... ازاي بعد ما نختار الكلمات المهمة نثبت لمحرك البحث ان هيا دي أهم كلمات موجودة في الصفحة عشان نكسب ثقته و يصدق فعلاً ان هيا دي الكلمة المفتاحية للصفحة؟ ... محرك البحث بيقيم أهمية الكلمات بعاملين ... أول عامل ... عدد مرات تكرار الكلمة في الصفحة ... و تاني عامل ... نسبة تكرار الكلمة في الصفحة أو الـ Keyword Density

يعني ايه؟ ... و ايه الفرق بين الاتنين؟ ... العامل الأول و هوه عدد مرات تكرار الكلمة واضح ... و بيكون عبارة عن رقم بيحدد عدد مرات التكرار ... أما العامل التاني تفسيره بسيط جداً ... احنا لو هنفترض ان الصفحة فيها 10 كلمات بغض النظر عن التكرار ... الكلمة الأولى اتكررت 5 مرات و التانية 4 مرات و التالتة 3 مرات و الرابعة مرتين ... و من الخامسة للعاشرة اتكتبت مرة واحد بس ... يبقى عندنا مجموع الكلمات الموجودة في الصفحة بالاضافة للتكرار الموجود ... 5 + 4 + 3 + 2 + 6 = 20 ... طيب ... لو عاوزين نجيب الـ Keyword Density لكلمة من الكلمات الموجودة في الصفحة ... هنطبق المعادلة دي ( النسبة المئوية لناتج عدد مرات تكرار الكلمة ÷ المجموع الكلي للكلمات الموجودة في الصفحة )... و هنحسب الـ Keyword Density لأول كلمة ... اللي اتكررت 5 مرات يبقى 5 ÷ 20 = 0,25 × 100 = 25% ... يبقى الـ Keyword Density للكلمة الأولى يساوي 25% ... طبعاً كل ما كانت الكلمة ليها عدد مرات تكرار أكتر و ليها Keyword Density أكبر أهميتها بتزيد عند محرك البحث لما بييجي يأرشف الصفحة دي ... مش عاوز بس الناس تتخض من الأرقام و المعادلات ... يعني انت لو عاوز تطلع الكلمات اللي ليها Keyword Density عالية في الصفحة هتقعد بأه تعد كلمات الصفحة كلها و تحسب كل كلمة ليها نسبة كام و تجمع الأعلى ؟ ... لا لا لا ...

تعالو بينا نفتح موقع جميل جداُ اسمه SeoCentro.Com ... نضغط على Meta Tag Analyzer ننزل تحت شوية و نكتب اسم الصفحة اللي احنا عاوزين نضيفلها وسم الـ Keywords ... طبعاً الصفحة لازم تكون متصممة و كاملة و مرفوعة عالنت و شغالة تمام ... و بعدين هنختار روبوت البحث اللي عاوزين نظبط الصفحة عليه ... دي مش هتفرق كتير لأن كلهم متشابهين ... و بعدين هنكتب كود الحماية ده هنا ... و نضغط Submit

الموقع ده بيقدم خدمة تحليل أوسمة الميتا و توافقها مع محركات البحث مجاناً ... نشوف بقى نتيجة تحليل الصفحة اللي كتبنا عنوانها دلوقتي ...

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مواقع صديقة