الثلاثاء، 15 يونيو 2010

الجزء الأول من الدرس الأول : تعريفات أوسمة الميتا ( الميتا تاج )

بسم الله الرحمن الرحيم


أهلا بكل اللي بيشاهد الفيديو ده معانا ...

هتكلم النهاردة بإذن الله عن موضوع هام جداً ... و معلش اعذروني ان كنت هشرح بعض النقط اللي ممكن تكون معروفة لمعظمنا أو كلنا ... لكن أنا عامل حساب أي حد لسه بيحاول يدخل المجال ده و عاوز يتعلمه

عاوز اقولكو بس حاجة صغيرة ... الفيديو ده و الفيديوهات اللي جاية ان شاء الله كلها غير تجارية و هدفي منها نقل العلم و الخبرة لكل واحد محتاجها وتمنها الوحيد بالنسبالي دعوة صالحة بس و مفيش أي دعاية من أي نوع عن موقع أو شركة معينة

كلنا طبعاً يعرف أوسمة الميتا أو Meta Tags اللي بتبقى الشغل الشاغل لأصحاب المواقع لما حد بيبدأ في بناء و تصميم و نشر موقع جديد ... وظيفة Meta Tags دي باختصار انها بتعرف محركات البحث على موقعك

عشان محرك البحث يأرشف صفحات موقعك لازم يعرف الصفحات دي بتتكلم عن إيه و بخصوص ايه و طبعاً مش المفروض انه يدور في جميع كلمات الصفحة عشان يعرف هيه بتتكلم عن ايه ... لأ ... انت كصاحب موقع بتقدمله ملخص مختصر عن محتوى الصفحة من خلال الـ Meta Tags

لكن مش معنى كده انك ممكن تضحك عليه و تقدمله Meta Tags
مبتوصفش بالظبط محتوى صفحتك ... لأن في حالة انه هيلاقي اختلافات كبيرة بين الـ Meta Tags اللي انت مقدمهاله و بين محتوى الصفحة اللي فيها الـ Meta Tags دي مش هيهتم بيها أصلاً و هتكون في نهاية ترتيب المواقع بالنسبة لمحرك البحث و احتمال ما يأرشفهاش أصلاً في الـ Database بتاعته
و من هنا بتيجي الأهمية الكبيرة للـ Meta Tags كواحد من أهم العوامل اللازمة لرفع مستوى الموقع في محركات البحث ...
طيب ايه أصلاً أهمية محركات البحث دي اللي بنتكلم عليها ؟؟

طبعاً كلنا يعرف Google
و live Search و Yahoo و ask و غيرها كتير جداً من محركات البحث ... المواقع دي بتقوم بأرشفة جميع المواقع اللي موجودة على شبكة الانترنت و بتخزن بياناتها على Database خاصة بيها و اللي منها بتظهر نتائج البحث لأي مستخدم يعمل بحث عن كلمة أو موضوع معين


و من خلال الإحصائيات اللي بتأكد استخدام ملايين الأشخاص على مستوى العالم لمحركات البحث بمجرد اتصالهم بالانترنت نكتشف حقيقة الأهمية الكبيرة لمحركات البحث و برده من خلال الإحصائيات ان 95% من مستخدمي محركات البحث بيقرو الصفحة الأولى بس من نتايج البحث و مبينتقلوش للصفحة الثانية و بالتالي نقدر نعرف أهمية تحسين ترتيب مستوى مواقعنا في نتايج البحث للوصول للصفحة الأولى و ده من خلال طرق كتير لازم كلها تتنفذ و ربنا يقدرني ان شاء الله و اشرحها في الفيديوهات الجاية و من أهمها الإعداد الجيد لأوسمة الميتا أو الـ Meta Tags

ندخل بأه في موضوعنا و هو ... أوسمة الميتا ... و ازاي نجهزها بطريقة ... تتوافق مع محركات البحث و تساعد في أرشفة الصفحات ... و هنبدأ بمقدمة بسيطة ... هشرح فيها معنى كل وسم باختصار عشان نبدأ في شرحها بعد كده بالتفصيل حسب الأهمية
هنعرف الأول مكونات أو صيغة وسم الميتا ... بداية سطر الوسم بيكون عبارة عن القوس ده ... و بعدين كلمة Meta ... و بعدين اسم الوسم اللي هو http-equiv أو name و الاسم ده بيساوي قيمة معينة زي ماحنا شايفين بتحدد نوع البيان اللي بيقدمه الوسم ده ... و بعد الاسم هنلاقي الـ content و ده بيحدد قيمة البيان اللي بيقدمه الوسم ... و طبعاً لازم اسم الوسم و الـ content الخاص بيه يكونو داخل Quotation marks زي كده و في النهاية slash و قفلة القوس

أوسمة الميتا أنواع ... هنتكلم دلوقتي عن اللي يهمنا منهم بس في موضوعنا ... و هما اتنين الـ http-equiv و الـ name

الوسم الأول ... وسم الـ http-equiv
... و معناه معادل الـ http ... و عشان نفهم يعني ايه معادل الـ http ... لازم نفهم ايه اللي بيحصل لما بنكتب اسم موقع معين في شريط العناوين في الـ Browser أو متصفح الانترنت و نضغط على Enter ... في لحظة الضغط على Enter بيبعت المتصفح طلبك ... اللي هو اسم الموقع من خلال الـ http للسيرفر اللي الموقع ده موجود عليه ... و مش هنقول طب ازاي Browser عرف السيرفر اللي بعتله الطلب؟ عشان مانبعدش عن موضوعنا الأساسي ... المهم ... لما السيرفر اللي استلم الطلب بيلاقي الموقع المطلوب عنده بيبعت رد للـ Browser بتاعك في صورة بيانات ... أول بيان بيبعته هوه الـ http-equiv و ده بيحدد نوع الصفحة أو نوع البيانات اللي فيها الصفحة عشان الـ Browser يقدر يفتحها و يتعامل معاها بالطريقة المناسبة ... و هنبدأ نتعرف على الـقيم الخاصة بوسم الـ http-equiv

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مواقع صديقة